ملا زلفعلی کرونی

ملا زلفعلی کرونی

نام او ملا زلفعلی بن لطفعلی بن فتحعلی بن غریب بن شهرون است. به زبان فارسی و عربی آشنا بوده و بر صرف و نحو تسلط داشت.متخلص به مجرم و از اهالی قریه کران از قراء میزدج چهارمحال بود که در نیمه دوم قرن سیزدهم به سال1260 قمری  متولد شد. وی در سال 1340 قمری  وفات یافت. ملا زلفعلي با قريحه ي شاعري و تسلطي كه بر زبان بختياري داشت به خود جرات داد تا به آن زبان شعر بسرايد  و الهام بخش بسیاری از شاعران بعد از خود از جمله داراب افسر گردید.قصیده توحیده با نام حدیث کساء 132 بیت دارد که چالش با خداست. این اشعار  در سال 1927 به وسیله « مربرسی» در روسیه چاپ شد.

 از معروفترین آثار او می توان حدیث کساء و معراجنامه را نام برد.حدیث کسا اولین شعر شناخته شده به گویش بختیاری است که به چالش با خدا می پردازد و داراب افسر شعر « خدائیه » خود را از این مجموعه الهام گرفته است.
حدیث کساء چنین آغاز می شود:

                  اي كه از اصل بد و نيك ، خَور خت داری                    پرده ي عيب مكن پاره ، كه خت ستاری
                 به بياوون تو ، هفتاد و دو ره پيدا هد                          سيچه  يه دز ، من هفتاد و دو ره واداری
                 به همي يه نقريس ، ايزنه هفتاد و دو ره                   لر بد نوم ايكني ، دز ولات خُت داری
                 دز لر آر بدزه ،گاو و حري ، ور منه مال                        دین و و ايمون ، دزت ايدزه از بد كاری
                 ( دز لر حر و گایی ایدزه  ور منه مال                           دین و و ايمون ، دزت ايدزه از بد كاری)
                 دز لر چار بز و بیگ ایدزه ، اما دز تو                             ایزنه ور عمل خیر ، چه گرگ هاری
                 دز لر نصم شوی ، ایبره نیمن رشتن                        ای دز بد عملت ،رهد به دهون ماری
                بونه جستی ، كه كني آدم وادر ز بهشت                   اَر كه گندم بده سي چه ، به بهشت ايكاري
                 باغون ور منه باغ ، میوه ز باغس نخوره                     شهدالله ! تو  باغوونت خو واداری
                 او که دزّی کنه ور باغ ، نسق کن تو هنه                   دز ول ایکنی و لج تو به باغوون داری؟
                 او که دزی کنه ور خت ، همه خلق واس نترن           تو بهشت خته ، زو دز نتری واداری
                 کرد دزی به بهشت تو ، گرهد از دستت                    به زمین وید ، تو نشونس به قرونت داری
                 تو فرشنیس به زمین ، ره زنه سی صرفه کار            ار نداشتی هنه ، جندم همه بیذ بیکاری
                  آفریدی همه هفتاد و دو ملت ، به جهون                 تو به هفتاد و دو ملت ، همه منجر داری
                 رهمونه اکنی روز قیومت ،  تو دراز                            خت ، خو ، دونی چه شر و جرّ فراوان داری
                 هو که از جون گذره ، حرف بدایگه خیلی                    مو که دونم تو کشیم ، سیچه نگم شرکاری
                 به قرونت « مكروا ... » خوندم و جر وات دارم            ديه حاشا نَتَري كرد ، كه خت مكاری
                 دز بد ذات حرمزاده ایمون دز تو                                  ار دلت جر نخه ای ، دزّه نی واداری
                 راست ایگی که بدی واس و تو نی خوایس دیه؟         بده اونه تو ورایمه و مدار هیچ کاری
                 هو كه از روز ازل در به در ايمان كرد                           ار مونوم زس ايكشي غيرت و جانبداری

شعر ملا برای مطاله گویش بختیاری بسیار مناسب است زیرا اصیل ترین و ناب ترین الفاط و واژه های بختیاری را می توان در این شعر مشاهده کرد.

نوشتن دیدگاه

* نمایش نظرات به منزله تائید آنها نمی‌باشد.
* مسئولیت نظر با کاربر می‌باشد.
* ایمیل فعال خود را وارد نمایید.
* در صورت امکان نام و شهرت خود را کامل وارد کنید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

تازه‌های کتاب

 کتاب «نخستین جرعه از این جام» میزبانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا (۱۳۴۷-۱۹۶۸) را از زوایای سیاسی-اجتماعی و ورزشی با نگاهی تازه مورد کنکاش قرار داده است.
 شیمبار (شیم بار) جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه  و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است.  
 «فراز و فرود ایل کیان ارثی با تاکید بر ظهور و سقوط محمدتقی خان بختیاری» عنوان کتابی است که توسط مصطفی علیزاده گل سفیدی به نگارش درآمده و آماده چاپ شده است. در این کتاب با استناد به منابع مختلف تاریخی به بررسی ایل کیان ارثی و روسای آن از دوره صفویه تا 50 سال پیش پرداخته و شامل 5 فصل به شرح ذیل است: